Radio-interview over de Multi Solo: Kunstenaars laten hun visie zien op al dat ‘vreemd is aan Enschede’

Radio-interview over de Multi Solo: Kunstenaars laten hun visie zien op al dat ‘vreemd is aan Enschede’

Geplaatst in: In de media | 0

TV Enschede FM interviewde Tetem medewerker Ella Buzo voor de radio-uitzending van de Ochtendshow Twente over de nieuwe Multi Solo tentoonstelling samengesteld door Naomi Jacobs.

Bij kunstruimte Tetem in Enschede is vanaf donderdag een nieuwe tentoonstelling te zien. Verschillende kunstenaars laten hun visie zien op het thema ‘vreemd in de stad’. Gastcurator Naomi Jacobs heeft zeven kunstenaars geselecteerd die hun visie op de dubbelzinnigheid van het onderwerp laten zien. De werken reflecteren de gedachte dat een vreemde per definitie onbekend is en onbekendheid angst inboezemt.

Luister de uitzending terug

Scopes: Channelijne houdt Culturele picknick

Scopes: Channelijne houdt Culturele picknick

Geplaatst in: In de media | 0

Artikel in de Huis-aan-huis krant van Enschede over de Culturele Picknick in het kader van Scopes door vrijwilliger Channelijne Hulshof bij Tetem.

Sinds zaterdag 8 juli wordt er elke zaterdag en zondag ‘Scopes’ georganiseerd bij Tetem. Dit is een unieke kans voor Enschede en omstreken om een kijkje te nemen achter de schermen van het bedrijf. Channelijne Hulshof werkt al sinds haar 14e als vrijwilliger bij het bedrijf en is nu voor het eerst gastvrouw van haar eigen evenement: de culturele picknick op zaterdag 29 juli. 

Lees verder

Mijn reis als beeldend kunstenaar

Mijn reis als beeldend kunstenaar

Geplaatst in: Nieuws | 0

Ik werk vanuit fascinatie voor de dingen om mij heen. Van jongs af aan ben ik geboeid door handelingen of gebeurtenissen waarbij het verhaal buiten beeld ligt. Mysterieuze verschijnselen trekken mijn aandacht. Een beeld dat niet meteen alles wat het in zich heeft vrijgeeft. Tijdloosheid, tijdsperceptie, structuur, cultuur en de ongerepte natuur zijn een bron van inspiratie voor mijn werk. Door mij niet te beperken in het materiaal, maar juist keer op keer nieuwe materialen te ontdekken, voel ik mij vrij om datgene wat ik voel, heb ervaren of misschien wel naar verlang, naar buiten te brengen. Ik houd me bezig met analoge fotografie, tekenen, video, installaties en geluid.

Talent & Development Program 2017-2018
Tetem wil (jonge) kunstenaars uit de regio een kans bieden om te werken aan de ontwikkeling van talent, netwerk en professionalisering. Met dit doel heeft Tetem het Talent & Development Program opgesteld. Met ingang van het jaar 2017 volg ik dit 2-jarig professionaliseringstraject, samen met Marnix van den Berg en Esmay Groot Koerkamp. Als kunstenaars hebben wij het voorrecht om de komende twee jaar gebruik te mogen maken van de aanwezige kennis en middelen binnen Tetem. We hebben een strippenkaart ontvangen waarmee we begeleiding op maat kunnen inlenen, bijvoorbeeld op het gebied van marketing, techniek of financiën.

In februari was de introductie van het T&D Program. Ik heb ondertussen een tentoonstelling mogen helpen opbouwen en een gesprek met een kunstenaar bijgewoond waarin ik de eerste stappen van het ontstaan van een expositie heb gevolgd. Door het voeren van gesprekken heb ik mijn eigen positie als kunstenaar vastgesteld en heb ik leerdoelen opgesteld voor de komende twee jaar. Vanaf nu is het voor mij tijd om mijn strippenkaart in te zetten en kennis te vergaren om zo mijn leerdoelen te behalen.

Verwachtingen
Waar sta ik als kunstenaar? Wat zijn mijn verwachtingen en waar wil ik naar toe? En als ik daar heen wil, welke weg is dan het meest effectief? Welke weg heeft interessante zijweggetjes, die mij zullen leiden naar een plekken buiten mijn comfortzone? Ik ben continu bezig mezelf te ontwikkelen, vrijwel alle stappen die ik zet voelen als vooruit gaan. Maar wanneer ik terug kijk naar de afgelopen jaren, merk ik dat ik weinig heb gedeeld. In eerste instantie maak ik het werk puur uit innerlijke noodzaak, de drang om dat wat ik voel te uiten. Nu ben ik op het punt aangekomen mijn werk langzaam te willen openstellen. Daar waar ik mij vorig jaar continu bevond in een zelfgecreëerde fictieve ‘bubbel’, wil ik de komende tijd actief het contact met mijn publiek opzoeken.

Toen ik las over het T&D Program, wist ik dat dit een unieke kans zou zijn om in aanraking te komen met professionals uit het vak. Als kunstenaar wil ik mij zo breed mogelijk oriënteren. Ik verwacht dat ik op een andere manier naar mijn werk zal leren kijken. Dat ik verschillende meningen mag aanhoren en kennis op ga doen van o.a. de zakelijke kant van het kunstenaar zijn. Ik denk dat het programma mij ondersteuning zal bieden in mijn verdere ontwikkeling als beeldend kunstenaar. Ik wil graag leren hoe het eraan toegaat bij het cureren van een tentoonstelling, hoe ik mij het beste kan profileren als kunstenaar (o.a. via sociale media) én hoe ik mij kan ontwikkelen in het cultureel ondernemerschap. Ik wil experimenteren, leren ontdekken en groeien. Ik heb hoge verwachtingen van het Talent & Development Program en wil Tetem dan ook hartelijk danken voor het bieden van deze kans!

Wil je mijn reis als beeldend kunstenaar volgen? Neem dan eens een kijkje op mijn website www.stephanienypels.com.

~ geschreven door Stephanie Nypels

Stephanie Nypels is een van de kunstenaars die een professionaliseringstraject bij Tetem volgt in het kader van het Talent & Development Program.

The Silent Majority / Are you talking to me?

The Silent Majority / Are you talking to me?

Geplaatst in: Nieuws | 0

Door Tetem ben ik, samen met vijf andere kunstenaars, uitgenodigd om onderzoek te doen en een projectvoorstel te ontwikkelen voor Silent Majority, een project-tentoonstelling waarin kunstenaars de mogelijkheden onderzoeken om deze gematigde middengroep een stem en gezicht te geven.

Are you talking to me?
De eerste vraag die bij mij opkwam was: ‘Maak ik deel uit van die Silent Majority’? Wie zijn de ‘Boze Burgers’? Ben ik zelf niet regelmatig één van hen? Hoe vaak hoor ik niet bij een onofficiële groep, die allen afzonderlijk, om voor hen persoonlijk moverende redenen hun mond houden?

Hoe te beginnen
Ik bezocht op 18 mei jl. in Cultuurhuis De Trefkoele in Dalfsen het congres van Trendbureau Overijssel met het thema: ‘De politiek en het volk; hoe hoort u de stem van de zwijgende meerderheid?’ Een communicatiewetenschapper en een communicatiestrateeg, spraken over hoe de politiek in contact kan komen met de ‘Silent Majority’. In groepjes werd hierover doorgepraat. Wat mij bij bleef is dat de samenstelling van de Silent Majority bestaat uit elkaar overlappende ‘bubbels’ waar mensen in ‘acteren’ en dat empathie het sleutelwoord is binnen alle te ontwikkelen strategieën.

Mijn visie op kunst
Als dramadocent in het HBO-onderwijs kon ik niet wennen aan beklemmende opleidingsstructuren. Ik koos ervoor om als beeldend kunstenaar verder te gaan. Ik deed een stap terug naar mijn eigen binnenwereld.

“Ik ben een God in ’t diepst van mijn gedachten. En zit in ’t binnenst van mijn ziel ten troon.”

Deze veelvuldig geciteerde regels van Willem Kloos spreken mij aan. En ook zijn visie op kunst: ‘Kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie.’

Binnen mijn werk als kunstenaar en tentoonstellingsmaker vind ik gelegitimeerde vrijplaatsen, waar ik mij kan verhouden tot de (kunst-)wereld. Binnen beide ‘rollen’ is het voor mij een uitdaging om de wereld te tonen in al zijn tegenstrijdigheden en complexiteit. Mijn kunst en de door mij samengestelde tentoonstellingen zijn nooit politiek belerend noch pamflettistisch. Eerder spiegelend en bevragend. En de hierin vervatte antwoorden zullen vragen blijven, zodat niets onveranderlijk blijkt.

Mijn wereldbeeld
Gedurende de laatste drie decennia is de wereld op vele gebieden ingrijpend veranderd. De twee belangrijkste keerpunten zijn de val van de Berlijnse Muur en 9/11 geweest. De machtsverhoudingen op zowel lokaal als mondiaal niveau zijn sindsdien versneld gepolariseerd. Het afgelopen jaar was een jaar vol woede. Trump, Erdogan, Poetin, Asad, racisme, Brexit, Oekraïne, gentech: het gaat er heftig aan toe. Het wereldnieuws maakt veel mensen boos. In Duitsland spreken ze over de “Wutbürger”. Bij Wutbürgers denk je al gauw aan populisten. En dat is geen wonder. In de beeldvorming worden ‘rationele’ progressieven vaak tegenover ‘emotionele’ populisten gezet. Het feit dat populisten ook geldige argumenten kunnen hebben en dat progressieven ook een gevoelsleven hebben, wordt vaak gemakshalve buiten beschouwing gelaten.

Wat wil ik gaan doen?
In 1994 maakte ik twee schilderijen over het thema individu versus groep. ‘Groepsportret’ toont een ondefinieerbare groep personen zoals familie, leden van een club of collega’s binnen een bedrijf die samen worden geportretteerd. ‘Mag het een onsje meer zijn’, verbeeldt een ‘pakket mensen’ waar één persoon naast staat. Wie is die buitenstaander? Van deze twee doeken ga ik een ‘remake’ maken. Het wordt een werk waarbij ik vanuit de diverse ‘bubbels’ waarbinnen ik ‘acteer’ mensen ga betrekken bij het tot leven brengen van de fictieve personages die op deze doeken zijn afgebeeld. De media die ik hierbij ga inzetten zijn fotografie, tekst, video en tekenen.

~ geschreven door Pim Trooster

In de projecttentoonstelling Silent Majority onderzoeken kunstenaars de mogelijkheden deze gematigde middengroep een stem en gezicht te geven. Het project is een samenwerking tussen Trendbureau Overijssel en Tetem. De tentoonstelling vindt plaats van 30 november 2017 t/m 4 maart 2018 in Tetem. Zes kunstenaars hebben dit jaar meegedaan aan de onderzoeksfase van dit project en hebben diverse congressen in Overijssel bijgewoond. Zij hebben allen een projectvoorstel ingediend. Vier kunstenaars zijn uiteindelijk geselecteerd voor de tentoonstelling: Gunter Gruben, Viktoria Gudnadottir, Domenique Himmelsbach de Vries en Anne-Marie Meertens. Het voorstel van Pim Trooster gaf onvoldoende een beeld van hoe de middengroep een stem krijgt. Pim heeft aangegeven zijn idee desondanks uit te willen voeren. Uiteraard blijven wij de realisatie hiervan graag volgen.

1 2 3 4 56