Volg TETEM

Volg TETEM op Facebook Volg TETEM op LinkedIn Volg TETEM op Twitter Volg TETEM via RSS

Nu bij TETEM

NONOTAK: HORIZON

20 november 2014 t/m 2 februari 2015
NONOTAK "Horizon" - foto Christina Bakuchava

MULTI SOLO, CURATOR EDWIN JACOBS

27 november 2014 t/m 25 januari 2015
Multi Solo - foto Jesper Janse

Binnenkort bij TETEM

BRING YOUR OWN BEAMER 4

6 februari 2015 20:00 - 00:00 uur
BYOB Twente 2 © Edwin Nieuwenhuis

OLD SOULS, NEW MAGIC

30 april t/m 25 mei 2015
Old Souls New Magic - foto Ivonne Zijp - vormgeving Diana van de Blaak

MAKER FAIRE TWENTE

30 t/m 31 mei 2015

GAME-CITY AN ARTISTIC GAME EXPERIENCE

Datum:14 maart tot en met 12 mei 2013
Kunstenaars:Jan van Nuenen, Champagne Valentine, Robert Overweg, Jenova Chen, Richard E. Flanagan & Phosfiend Systems, Tale of Tales, Amanita Design & Jára Plachy en Joost van Dongen
Locatie:TETEM kunstruimte
Opening:14 maart 2013 om 17:00 uur

Fotoalbum Game-City an Artistic Game Experience
Foto's opening

Game-City
Bestuurbare robots die slingers van gamehelden op de muur tekenen, een sprookjesachtige plantenwereld waar je doorheen kan klikken en een knal paarse auto met ronkende motor die in virtual space op het mogelijke einde der tijden afstevent. Dit zijn een paar voorbeelden van wat er tijdens Game-City an Artistic Game Experience in TETEM kunstruimte te zien is. De tentoonstelling is een afgeleide van Game-City, een project van het mobiele kunstplatform bART dat in 2011 zeven weken lang plaatsvond op verschillende locaties in ‘s-Hertogenbosch.

Games dringen steeds verder door in ons dagelijks leven. Het leidt geen twijfel dat deze ‘gamification’ zijn weerslag heeft op beeldende kunst. Maar op welke wijze gebeurt dat? En hoe verwerken kunstenaars game-aspecten in hun werk? In de marges van de game-industrie zoeken ontwikkelaars overal ter wereld de grenzen op. Ze ontwikkelen games of game-concepten waar zij al hun creativiteit in kwijt kunnen, zonder de hete adem van veeleisende opdrachtgevers in hun nek te voelen. Dit vertaalt zich naar spellen met een abstracte beeldtaal, een experimentele gameplay en videogames met afwijkende onderwerpen zoals politiek, flora en fauna. Tegelijkertijd zijn er kunstenaars die steeds vaker gebruik maken van game-technologie of hun beeldtaal ontlenen aan game-vormgeving. Deze wisselwerking tussen videogames en beeldende kunst nodigt uit tot een boeiende verkenningstocht. Game-City zoekt die raakvlakken en begrenzingen op.

Tentoonstelling
In TETEM kunstruimte is een combinatie te zien van oude en nieuwe klassieke Independent Games. De diversiteit van de op games geïnspireerde beeldende kunst, komt in de expositie terug in de vorm van een installatie, een videotriptych en foto’s. In Game-City an Artistic Experience worden de volgende werken getoond:

FlOw van Jenova Chen is een game die zowel vernieuwend als speelbaar is. De game blinkt uit door de eenvoud en is volledig intuïtief bedienbaar.

Fract van Richard E. Flanagan & Phosfiend Systems is een first person puzzle game in een artistieke, abstracte wereld waarvan de structuur geïnspireerd en voortgedreven wordt op elektronische muziek.

De games van Tale of Tales gaan meer over de reis dan over de bestemming en focussen zich volledig op een originele gameplay. Zo ook bij Graveyard waarbij je als een oud vrouwtje over het kerkhof loopt.

Botanicula van Amanita Design en Jára Plachy is een avontuurlijke, handgetekende puzzle game. Het gaat over een groep van vijf vrienden - kleine boomwezens - die op reis gaan om het laatste zaadje veilig te stellen van hun boom. Deze wordt namelijk bedreigd door gevaarlijke parasieten.

Proun van Joost van Dongen is een unieke race game in een wereld van geometrische objecten en grote gekleurde vlakken. Je ontwijkt obstakels door rond een kabel te draaien, om zo een zo hoog mogelijke snelheid te halen. Er is geen boven of onder; er is alleen de kabel waar je aan vast zit.

Het werk van Jan van Nuenen bestaat enerzijds uit video’s en computeranimaties en anderzijds uit interactieve installaties en architectonische projecties. Dotbots is een werk waarbij je met een joystick robots aanstuurt die een slinger van iconen uit games op de muur projecteert.

Het duo Champagne Valentine (Geoffrey Lillemon & Anita Fontaine) rekt met kunstzinnige verkenningen het begrip digitale kunst op. Zij combineren in hun werk interactiviteit, nieuwe media en games en komen zo tot onvoorspelbare en technologisch geavanceerde installaties, apps, websites, films en muziekvideo’s. De videotryptich Rainbow X Apocalypse is een digitale verzameling van media en stijlen en brengt een hallucinerende, hyper gestileerde virtuele wereld tot leven.

Virtueel fotograaf Robert Overweg verkent first person shooter games op ongebruikelijke wijze. Hij ‘bevriest’ het beeld en legt zo de onaffe wegen en gebouwen in apocalyptische settings vast.

Credits:
Curator / samenstelling: bART
Organisatie en productie: bART i.s.m. TETEM kunstruimte

bART is een mobiel platform voor hedendaagse beeldende kunst. In het najaar van 2011 organiseerde zij zeven weken lang op verschillende locaties in de stad ‘s-Hertogenbosch Game-City, an artevent. Game-City an Artistic Game Experience is hier een afgeleide van. Zie voor alle kunst en games www.game-city.nl en www.bartophetweb.nl. Game-City wordt gefaciliteerd door de Digitale Werkplaats ‘s-Hertogenbosch.

Game-City an Artistic Game Experience werd geopend op donderdag 14 maart om 17.00 uur door intergalactic gameonista zo-ii en Joost van Dongen met Cello Fortress, een unieke combinatie van een spel en live muziek. Een cellist verdedigt een fort door te improviseren op zijn cello. Melodieën hebben de controle over de wapens, dissonante noten activeren de vlammenwerpers. Bezoekers besturen met hun controllers tanks om het fort aan te vallen. 
Zij spelen samen via het scherm en vallen de muziek aan.