A Paper Monument for the paperless is een kunstproject van Domenique Himmelsbach de Vries. Domenique wil met dit project papierloze en ongedocumenteerde vluchtelingen in Nederland een gezicht geven.

Migranten worden als indringers beschouwd en in gevangenissen opgesloten. De portretten in hun dossiers zijn vluchtige kiekjes. Systematisch, bijna industrieel, aan de lopende band genomen. Het papieren monument schenkt warmte en tijd aan het portret. Een kunstenaarshand, houtskool schets, zwaar gutswerk tegenover kille bureaucratische procedures.

Domenique verzamelde een groep van 15 kunstenaars die portretten maakten. Qua techniek is bewust gekozen voor houtgravure vanwege de stijleenheid en de rijke sociale geschiedenis. Al begin vorige eeuw werd deze grafische techniek ingezet, van het expressionisme tot politieke pamfletten. Kunstenaars als Frans Masereel en K├Ąthe Kollwitz maakten afbeeldingen in houtgravure om mensen tot sociale verandering te inspireren.

De tentoonstelling A Paper Monument for the paperless laat een videoregistratie van het kunstproject zien en toont afdrukken van de houtgravures. Op verschillende plekken in de stad zijn op krantenpapier geprinte afdrukken van de portretten van de papierlozen te vinden, zodat voorbijgangers dagelijks herinnerd worden aan deze groep mensen die leven in de anonimiteit.

Met medewerking van de kunstenaars: Maria Vera Alvarez, Chiel te Bokkel, Maurice van Daalen, Loes Degener, Joost Eijkholt, Cathelijn van Goor, Elisa Grasso, Heleen van der Hoogt, Jeffry Koopman, Janneke Kragt, Annika Lelivelt, Prosper de Roos, Mariska Schomper, Rutger van der Tas, Fabiola Veerman, Vera Verseput, Jurga Zelvyte en Judith Zwaan.

Dit project is een samenwerking met We Are Here, Manette van Ingenegeren en Loes Degener.

  • Datum: april 2017
  • Locatie: Tetem