Technologische ontwikkelingen brengen nieuwe mogelijkheden met zich mee, maar ook hedendaagse onzekerheden en problemen. Veelgehoorde zorgen zijn: Is het veilig? Wat zijn de nadelen en wegen de voordelen daar wel tegenop? In Counting Digital Sheep wordt onderzocht in hoeverre en op welke manier kunst en ontwerp een bijdrage kunnen leveren aan het denken over en werken aan vraagstukken op het gebied van sociale en digitale veiligheid.

Curator ViolaVirus brengt de technologische invloed op onze levens en (sociale) veiligheid in beeld, zowel in negatieve als in positieve zin; van kunstmatige intelligentie die de gebruiker tot vreemde handelingen dwingt, tot hightech kleding die de sociale omgang makkelijker maakt. Hoe kunnen we verworden tot big data-aanleverende, makke schapen? Maar ook: Hoe kunnen apparaten ons welzijn juist verbeteren?

Voor deze tentoonstelling werkt Tetem samen met het lectoraat Digitalisering & Veiligheid van Avans Hogeschool in Den Bosch. De tentoonstelling is achtereenvolgens op beide locaties te zien: begin 2018 in Tetem en eind 2018 in Den Bosch.

In de tentoonstelling zijn de volgende werken te zien: Sensoree ‘AWElectric’, Marina Toeters ‘Huggy Care’, NEFFA ‘Atalyal Eyes’, Jochem van Schip ‘CODE/COAT’, Aafke Coopmans ‘Faces & Places’, Milou Backx ‘Artificial Dumbness’, Montana Mae ‘HUMIX’, Jasper van Loenen ‘Linger’, Lauren McCarthy ‘Follower’, Kasper Kamperman ‘Eye-Catcher’ en een video station met video’s geselecteerd door de curator met oa de film ‘Find my Phone’ van Anthony van der Meer, ‘SHAME/FAME’ van Eef Hilgers en MOONDOCS en ‘Crowd-Sourced Intelligence Agency’ van Derek Curry en Jennifer Gradecki.

Roombeek Cultuurpark Educatie heeft voor bij Counting Digital Sheep een programma ontwikkeld voor havo/vwo- en mbo-leerlingen. Het programma bestaat uit een rondleiding en de workshop SafetyPop, waarin leerlingen met behulp van Prototyping on Paper een app rondom veiligheid maken. In de screening ruimte van Tetem kunnen kinderen gedurende de tentoonstellingsperiode de game ‘Kleurvol’ spelen. Deze game is bedoeld voor kinderen van 8-12 jaar en ontwikkeld door een groep ROC studenten die de opleiding Gamedeveloper volgen. De game is geïnspireerd door het werk Huggy Care. Door virussen te knuffelen kunnen kinderen vijanden verslaan en de gamelevels steeds kleurvoller maken.

In het kader van de tentoonstelling Counting Digital Sheep vond er op dinsdagavond 13 maart het Debat: Privacy vs Safety plaats. Op woensdagavond 11 april gaf Cihan Bugdaci, oprichter van Gentlemen A.R.T., een interactieve lezing over de identiteit van de stad, de veranderende samenleving door de jaren heen, de wederzijdse beïnvloeding van mens en stad en veranderende sociologische veiligheidsgevoelens.

Publieksinformatie Counting Digital Sheep

  • Datum: 13.02.18 - 13.05.18
  • Locatie: Tetem