“Internet en technologie worden te vaak gemaakt door mannen voor mannen”, vindt curator ViolaVirus. Zij zou het graag anders zien: vrouwelijker, menselijker, collectiever, socialer, beschermend, more empowering and bottom up. Ruim 80% van de werknemers binnen de ICT-sector is man, zo blijkt uit cijfers van het statistiekbureau van de Europese Unie. Wat zijn de consequenties hiervan op ontwikkeling, ontwerp en toepassing van de technologie?

Een studie van Aaltojärv (2009) toont aan dat ICT-producten ontworpen door vrouwen gebruikersvriendelijker, mooier, stiller en kleiner zijn. Producten ontworpen door mannen zijn daarentegen meer hightech en innovatiever. ViolaVirus onderzocht de behoeften van vrouwen op het gebied van internet en technologie. Voor Internet of Women Things verzamelde ze werken waarin de invloed van vrouwelijke waarden, ontwerpers en kunstenaars zichtbaar zijn.

ViolaVirus signaleert tegengestelde denkrichtingen: sociaal versus profit-driven, gezondheidskennis versus consumentisme, open creativiteit versus entertainment. Daarnaast het samen ervaren en leren versus voorgeschreven lessen en bottum up versus top down processen. Vrouwen weten de juiste balans te vinden tussen deze tegengestelde waardes en excelleren steeds vaker op innovatie. Diversiteit als sleutel tot succes!

Er is een groot spectrum van technologische ontwikkelingen die voor een ieder toegankelijk zouden moeten zijn. Technologie is niet alleen voor de rijke witte man, maar ook voor de vrouw, het kind, de analfabeet, het dier, voor ons allemaal. ViolaVirus doet dan ook de oproep om technologie te democratiseren.

De speciaal voor Internet of Women Things ontwikkelde Wearable Baby Monitor van Isabel Pfab en Martina Gerosa is onderkleding die in het laatste trimester van de zwangerschap de gezondheid en het welzijn van moeder en foetus monitort. Agi Haines gaat nog een stap verder: Transfigurations toont designs voor mogelijke lichaamsverbeteringen, chirurgisch ingebracht in je baby, zodat toekomstige problemen kunnen worden voorkomen.

De slimme kledingstukken van Marina Toeters vormen een ecosysteem, zo wordt gemeten wanneer je zweet en daarop wordt de isolatie aangepast. Of je krijgt een massage bij Pied de Pulse, ontwikkeld i.s.m. Professor Loe Feijs. Cliff, de robotische rits van Mohamad Zairi Baharom en Marina Toeters, zorgt ervoor dat je rits vanzelf open en dicht gaat. Aniela Hoitink creëert met NEFFA kleding een eigen stofwisseling, die de mens beschermt en verzorgt. Fashion on Brainwaves is mode ontwikkeld door Jasna Rok, waarin hersenen en emoties de mode en onze sociale identiteit bepalen, mode als verlengstuk van jezelf.

Gebruik je neus om je nieuwe partner te vinden. Smell Dating van Tega Brain en Sam Lavigne is ’s werelds eerste op geur gebaseerde dating service. Koert van Mensvoort & Hendrik-Jan Grievink zijn de makers van het kweekvlees kookboek: om te kunnen bepalen of we ooit kweekvlees willen eten moeten we onze eetcultuur nader verkennen. Giulia Tomasello stelt met haar Future Flora Kit vrouwen in staat om zelf gezonde lacto bacteriën te kweken op een jelly pad inlegkruisje, die de zuurtegraad van de vagina laag houden en daarmee schimmelinfecties voorkomen of behandelen.

Paó maakt een snelle bodyscan om je lichaamshouding te controleren. Cindy Hsin-Liu Kao brengt met NailO een minitrackpad op je nagel aan, handig voor wanneer je tijdens een vergadering dringend een bericht moet beantwoorden, zonder de aandacht te willen trekken.

Tenslotte zijn in de tentoonstelling cyber feministische quotes uit Seven Ways of Internet of Women Things te vinden, alsmede diverse video’s en High Tech presentaties. Internet of Women Things is geïnspireerd op de 7 ways of IOWT van Jasmina Tesanovic.

www.internetofwomenthings.com

  • Datum: 09.03.17 - 14.05.17
  • Locatie: Tetem