De textielproductie is al decennialang verdwenen uit Enschede. West-Europa werd verruild voor goedkopere productie elders. De neergang had een grote impact op de regio, maar toont de prioriteiten van kapitalistische productie en consumptie. Het is één hoofdstuk uit de duizenden jaren oude geschiedenis van het weven en de wijze waarop het in telkens wisselende verbanden mensen en gebieden met elkaar in verbinding heeft gesteld.

Inmiddels huisvest het oude fabrieksterrein van Tetem in Enschede de kunstacademie, een tentoonstellingsruimte en appartementen. De vuurwerkramp en de daaropvolgende herinrichting van de wijk Roombeek, rond een ‘creatieve campus’, veranderden de samenstelling en de functies van de wijk diepgaand.

Curatoren Herbert Ploegman en Franziska Wilmsen nodigden Sandim Mendes (NL/CV,1986) uit om in deze context aan het werk te gaan. Als beeldend kunstenaar reflecteert ze veelal met textiel en fotografie op persoonlijke geschiedenissen en hun betekenis in grotere verbanden. De grotendeels ongedocumenteerde geschiedenis van haar familie en voorouders in Kaapverdië vormde eerder een aanknopingspunt om zich middels haar werk in die cultuur en historie in te schrijven.

Voor haar eerste solotentoonstelling laat Mendes zich inspireren door de vele aanwezige betekenislagen. Nieuw werk dat ze ontwikkelt voor de tentoonstelling in Tetem zal zowel spreken tot de lokale omgeving als tot haar eerdere werk dat te zien zal zijn.

De tentoonstelling is onderdeel van het Duits-Nederlandse INTERREG VA-project plugin, vanuit Schloss Ringenberg. plugin wordt in het kader van het INTERREG-programma (deutschland-nederland.eu) financieel ondersteund door de Europese Unie en de INTERREG VA-partners: MWEIMH NRW, Provincie Gelderland, Kunststiftung NRW, Stadt Hamminkeln, Niederrheinischen Sparkasse Rhein-Lippe, ArtEZ hogeschool voor de kunsten, Mondriaan Fonds. www.schloss-ringenberg.de | www.plugin-project.com

  • Expositieperiode: 30.03.17 – 30.04.17
  • Opening: zondag 2 april 2017 om 15:00 uur
  • Locatie: Tetem