Daar waar je nog nooit geweest bent

Daar waar je nog nooit geweest bent

Geplaatst in: Nieuws | 0

Daar waar je nog nooit geweest bent is nieuw, is onbekend. Er is nog geen beeld van en er zijn nog geen woorden voor. Je bent er tenslotte nog nooit geweest. Het maakt niet uit of het fysiek is, een land waar je nog nooit geweest bent, een nieuwe situatie in je verder vertrouwde omgeving. Of in gedachten, op een andere manier over zaken denken waarvan je het idee hebt dat het altijd zo geweest is, je kunt je nauwelijks voorstellen dat het kan veranderen. Want hoe dan? Hoe ziet het er dan uit? En wordt het er wel beter van? Want alles wordt dan mogelijk. Nu weet je tenminste wat je hebt, waar je aan toe bent.

Maar binnen alles wat mogelijk is liggen ook de kansen voor verbetering, oplossingen voor bestaande problemen, nieuwe ideeën. Nieuwe energie waardoor iedereen er zin in heeft en gelooft in wat er bedacht is. Het is daar waar je nooit gaat komen als je vast blijft houden aan zekerheden, als alles bij het oude blijft of slechts minimaal verandert. Als je blijft binnen de wereld die je kent, daar waar je geweest bent.

Een nieuw evenwicht
De tentoonstelling Do It Together Neighborhood is een onderzoek naar de verschillende manieren waarop ‘zelforganisatie in de wijkvoorziening’ vorm kan krijgen. De transitie is langdurig en ingewikkeld. Als kunstenaar ben ik vooral geïnteresseerd in de openheid waarmee mensen zo’n proces van verandering met onbekende uitkomst instappen. Dat is spannend. Zo spannend dat veel mensen de neiging hebben acuut op de rem te gaan staan. Toch is openheid de voorwaarde om samen het proces in te gaan; hoe groter de openheid, hoe groter de kans om tot een goede nieuwe situatie te komen waarin iedereen zich kan vinden. Het gaat voor mij om de wil er sámen uit te komen; vertrouwen, samenwerking, naar elkaar luisteren en elkaar respecteren. Met elkaar een nieuw evenwicht vinden, een verbeterde versie van de oude situatie!

Kunst is in staat mensen mee te nemen naar een wereld die ze niet kennen, roept vragen op, is soms confronterend en een andere keer juist speels of humoristisch. Kunst zet aan tot discussie, brengt nieuwe inzichten en zorgt voor nieuwe ervaringen. Kunst laat mensen buiten de bestaande kaders denken. Mijn beeldend object Rolling Together stelt mensen fysiek in staat samen te werken aan een nieuw evenwicht. Het vraagt mensen deel te nemen, samen onderdeel te worden van het kunstwerk en zich bewust te worden van het gewicht en de openheid die zij zelf naar de transitie meenemen.

~ Françoise Braun

Françoise Braun is beeldend kunstenaar en neemt samen met Arletta Elst en Bram Kuypers deel aan de groepstentoonstelling Do It Together Neighborhood die van 4 oktober 2018 t/m 13 januari 2019 te zien is in Tetem.

Stories with a happy ending

Stories with a happy ending

Geplaatst in: Nieuws | 0

De tentoonstelling Walk-in Worlds van de Amerikaanse kunstenaar Abner Preis – van 17 januari t/m 7 april 2019 te zien in Tetem – vormt de krachtige opening van Tetem’s nieuwe programmalijn Walk-in Worlds. Abner is momenteel volop aan het werk met de installaties voor deze tentoonstelling. Tetem zocht hem op en sprak met hem in zijn atelier in Amsterdam.

Stories with a happy ending
Abner is een verhalenverteller pur sang. “Stories have to have a happy ending. I’m interested in the good. I want to bring some light into people’s lives and give good things away.” Ook bij serieuze onderwerpen, zoals bv de vuurwerkramp of de vluchtelingencrises probeert Abner naar het licht te zoeken. “I’m looking for what’s unifying people, instead of what’s separating them”. Met zijn werk probeert Abner aan te zetten tot een dialoog. Zijn manier van representatie is toegankelijk, het verhaal eenvoudig. Op die manier kunnen mensen makkelijk in gesprek gaan naar aanleiding van hetgeen ze gezien en ervaren hebben. In plaats van kunst te benaderen vanuit een theoretisch perspectief, vertelt Abner verhalen over het leven. “Physical experiences are important, they are tools to get the work to really mean something, to actually ‘touch’ the audience. People get overloaded with information, it’s all cerebral. I’m going for the heart”.

Walk into different worlds
Het thema Walk-in Words wordt door Abner letterlijk uitgewerkt. Bezoekers van de tentoonstelling kunnen middels geavanceerde virtual reality technieken een andere wereld instappen en daar mensen van verschillende culturen, nationaliteiten, leeftijden en sociale klasse ontmoeten. Bij The Kitchen Conversations kan het publiek daadwerkelijk rondkijken bij de mensen thuis en zich hun levens voorstellen. “You’re allowed inside somebodies personal environment. You can have a look around and get the feeling of actually being there.” Als bezoeker kun je verschillende werelden binnenwandelen – met de VR bril op – en zo andere perspectieven krijgen. Abner vroeg de mensen voor deze installatie naar hun ideeën over de ideale gemeenschap. Hoe ziet die eruit? Wat brengt ons samen? Iedereen heeft daar een eigen idee over. Hij sprak o.a. met een Syrisch gezin, dat vele jaren geleden naar Nederland vluchtte, maar zich ondertussen helemaal opgenomen voelt in de Enschedese gemeenschap.

Hoewel elk persoon uniek is en zijn eigen verhaal te vertellen heeft, zijn er ook veel overeenkomsten. “All people want to be touched, everybody wants to be heard.” Dat is een van de redenen dat Abner graag met ouderen werkt. Zij zijn vaak vergeten, door hun familie en door de samenleving. “I want to listen to those people that are forgotten.” Voor de tentoonstelling zocht hij ouderen op in het verzorgingstehuis. Er werden opnames gemaakt bij het wekelijkse Koersbal (een soort bowlingspel), maar hij vroeg de hoogbejaarde mensen ook naar the best day of their life. De bezoeker ervaart het contrast tussen het heden en de herinnering die wordt opgehaald.

Bij Walk-in Worlds wordt de bezoeker ook meegenomen naar een kippenboerderij en een dierenasiel. In The Big Dance dans je samen met mensen van verschillende culturen en achtergronden de universele Vogeltjesdans. Om vervolgens opnieuw een totaal andere wereld in te stappen, namelijk die van het museum, waar een trompettist en een zanger tussen de schilderijen acte de presence geven. Het werkt vervreemdend, maar tegelijkertijd ook niet. Omdat de werken van Abner allemaal gaan over datgene wat we gemeen hebben, over menselijkheid. Over wat mensen bij elkaar brengt, niet wat hen verdeelt.

Abner Preis gebruikt traditionele elementen van storytelling en actieve publieksparticipatie in zijn installaties. Voor Walk-in Worlds betrekt hij bijzondere groepen uit de Enschedese samenleving bij de totstandkoming van de tentoonstelling.

Live radio interview door papa Karnie op 1Twente

Live radio interview door papa Karnie op 1Twente

Geplaatst in: In de media | 0

Reinier Kranendonk, ook wel papa Karnie genoemd, is de initiatiefnemer van Karnieland. Hij gaf een live radio interview voor 1Twente over de speciale editie van Karnieland in Tetem:

Dit weekend, en ook volgend weekend, is er in de wijk Roombeek in Enschede een alternatieve kermis. Met attracties die niet op grote motoren werken, maar op spierkracht! Karnieland gaat vandaag van start. Een interview met Reinier Kranendonk, de initiatiefnemer.

Luister hier het volledige interview terug

1 2 3 4 101