Publiceerdatum: 8 februari 2019

Esther Verra werkt sinds een aantal maanden bij Tetem als Programmamedewerker Talentontwikkeling. Voorheen werkte Esther bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. We zijn benieuwd hoe de nieuwe werkplek en functie haar bevallen.

“Bij Tetem ben ik o.a. verantwoordelijk voor de begeleiding van de deelnemers aan het Talent & Development Program. Dat is een tweejarig professionaliseringtraject voor jonge kunstenaars. Momenteel hebben we vijf deelnemers die het volledige programma volgen. Willemijn Calis, Hannelotte van Elst en de broers Ole en Melle Nieling zijn bezig aan hun tweede jaar. Kylie Bremer is afgelopen januari gestart. Ook zijn er drie deelnemers die de ‘lightversie’ doen: Marnix van den Berg, Julianne Menke en Bahador Fatemi.”

De deelnemers aan het T&D programma zijn heel verschillend. Zo houdt nieuwkomer Kylie zich bezig met het kunstenaarsboek. “Kylie wil dat het voor studenten van de kunstacademie mogelijk wordt om werk uit te geven. Boeken die als een verlengde kunnen worden gezien van de identiteit van de maker en waarin de vormgeving dezelfde waarde draagt als de inhoud. Kortom: het boek als kunstobject.” Willemijn zit al in het tweede jaar en is inmiddels aangesloten bij Fotomanifestatie Enschede. “Willemijn is in aanloop naar de tentoonstelling twee fotografie workshops aan het ontwikkelen – één voor kinderen en één voor amateurfotografen – waarin de thema’s diversiteit en techniek aan bod komen. Uit het resultaat maakt zij een selectie van foto’s die te zien zal zijn tijdens de Fotomanifestatie.”

Ontwikkeling na de kunstacademie
“Op de kunstacademie hebben de deelnemers vooral geleerd om aan hun creatieve beroepspraktijk invulling te geven. In het programma dat wij aanbieden ligt de focus op het aanbieden van praktische handvatten in relatie tot het zelfstandig kunstenaarschap; hoe maak ik een begroting, hoe schrijf ik een subsidieaanvraag, hoe bouw ik een netwerk op en wat kenmerkt een professionele houding? We merken dat hier veel behoefte aan is. Jonge kunstenaars leren randvoorwaarden te creëren die van belang zijn bij het uitoefenen van hun beroepspraktijk. Ik vind het heel leuk om mijn kennis te delen!”

De trajecten zijn individueel en echt op maat gemaakt. “Iedereen is anders en maakt zijn eigen werk. Daar ligt voor mij de uitdaging: hoe speel je in op de individuele hulpvraag? Elke deelnemer vraagt ook een eigen vorm van communiceren. Daarnaast krijgen de kunstenaars echt een kijkje in de keuken. Ze doen ervaring op rondom contractafspraken, tentoonstellingsopbouw, marketing, het ontwikkelen van activiteiten voor het Exploring-Lab, etc. Op deze manier treden ze buiten hun eigen kunstenaarspraktijk. Ze leren dat samenwerking, soms ook met frictie, uiteindelijk altijd leidt tot iets tastbaars.”

Practice what they preach
Van het Stedelijk Museum Amsterdam naar Tetem, dat is natuurlijk best een overgang. Hoe bevalt de nieuwe werkplek? “Wat ik heel waardevol vind is dat ik hier veel meekrijg van de hele organisatie. Daarnaast ben ik blij verrast door het laagdrempelige karakter. Kinderen uit de wijk komen hier binnen rennen om in het Exploring-Lab aan het werk te gaan. Wijk, stad en regio worden écht betrokken. Die oprechte betrokkenheid uit zich ook in al die vrijwilligers die een langdurige band aangaan met Tetem. Dat vind ik mooi. Veel organisaties willen inclusief zijn, maar Tetem brengt dat daadwérkelijk in de praktijk. Het is een organisatie die de deuren wijd open heeft staan voor iedereen!”