Hoe verhoudt biokunst zich tot het leven? In de biotechnologische industrie wordt levende materie door wetenschappers getweaked, gevormd, gefabriceerd en vernietigd, met als doel de omstandigheden van het menselijk leven te verbeteren. De producten van deze toepassingen hebben geresulteerd in het ontstaan van de meest onvoorstelbare biologische vormen, waardoor bio-ingenieurs soms ook de avant-garde kunstenaars van de 21ste eeuw worden genoemd. Binnen deze techno-wetenschappelijke wereld bestaat een daadwerkelijke artistieke beweging die bioart (biokunst) heet.

Kunsttheoreticus en kunstenaar Lotte Pet verkent tijdens dit event de wereld van bioart en het onderscheidende kenmerk van de artistieke betrokkenheid met biotechnologie. Ze vertelt meer over kunstenaars die wetenschappelijke en artistieke praktijken combineren en de ethische, sociale en culturele betekenis van biotechnologische ontwikkelingen verkennen. Hoe verhouden bio kunstenaars zich precies tot biotechnologieën? Welke soort kennis wordt er geproduceerd? Lotte nodigt de deelnemers uit om een aantal artistieke conceptuele vaardigheden – zoals subjectivering, vervreemding of toe-eigening – toe te passen in een doe-het-zelf biologie-experiment als bijv. menselijke DNA-extractie, ei-osmose of een microbiële cultuur. Door een dergelijk experiment met een artistieke benadering uit te voeren sluit dit event aan bij een filosofisch debat over de technologische betrokkenheid met levende materie.

Deze avond is onderdeel van een reeks van Bioartdesignhacking events waarmee Tetem en het Maker Festival Twente, samen met curator Agnieszka Anna Wołodźko de volgende vraag onderzoeken: Waarom spelen we met het leven? In deze reeks duiken we in de ontwikkelingen en innovaties op het gebied van biotechnologie en levende materialen in aanloop naar de tentoonstelling Xenobodies in Mutation, van 29 aug. t/m 17 nov. 2019 te zien in Tetem.