De Zwitserse designer en onderzoeker Simone C. Niquille is geïnteresseerd in de processen, technologie en esthetiek van de digitalisering van het menselijk lichaam. Met het project Sisyphus onderzoekt zij de manier waarop producten zoals meubels worden gemaakt, waarbij gestandaardiseerde menselijke maten en digitale avatars worden ingezet.

In deze tentoonstelling betreden we de wereld van Sisyphus, een mensachtige avatar die tijdens de Architectuur Biënnale van Venetië onafgebroken meer dan 400 virtuele stoelen heeft geproduceerd. De stoelen passen zich – afhankelijk van tijdsduur en zitpositie – perfect aan op de vorm van Sisyphus’ lichaam. De catalogus van de stoelen en de time-lapse van het productieproces zijn vertaald naar een interactieve installatie in Tetem. De digitale stoelen zijn getransformeerd tot echte objecten waarop het publiek – net als de avatar – voor (on)bepaalde tijd kan zitten. Hoe zullen de ‘stoelen’ reageren op een ‘menselijk’ lichaam?

Sisyphus speelt met de lichamelijke restricties die zijn ingesloten in ergonomische simulatiesoftware waarmee het menselijk lichaam wordt opgemeten, vertaald naar data en gestandaardiseerd. Om vervolgens in digitale simulaties als avatar te worden ingezet bij het vormgeven van producten. Deze virtuele modellen definiëren uiteindelijk wat een menselijk lichaam is en wat de optimale parameters zijn. Het afwijkende lichaam – vaak gemarginaliseerd in termen van klasse, geslacht, ras of handicap – heeft hier echter geen bestaansrecht. Hoe representatief zijn de computersystemen waarmee producten zoals meubels worden gemaakt? Sisyphus is gelanceerd als de webapplicatie sisyphus.technofle.sh tijdens Simone C. Niquille’s bijdrage aan het Nederlandse Paviljoen in de Architectuur Biënnale van Venetië (26.05.2018 – 25.11.2018). Het project is vernoemd naar het tragische karakter Sisyphus uit de Griekse mythologie die eeuwigdurend een rotsblok tegen een berg op moest duwen.

Sisyphus is geproduceerd door designer en onderzoeker Simone C. Niquille in samenwerking met kunstenaar en programmeur François Zajéga. De soundtrack is gemaakt door audiovisueel kunstenaar Anni Nöps. Het onderzoek van Simone past binnen Tetem’s programmalijn Driving Technology, waarbinnen de impact van technologische ontwikkelingen op de mens en de samenleving wordt onderzocht.

Exploring-Lab: Mini-meubels voor je lichaam
Experimenteer in aansluiting op de tentoonstelling Sisyphus met de verhoudingen van jouw lichaam in relatie tot meubelontwerp. Maak een mini-meubel voor een lichaamsdeel met FIMO-boetseerklei of scan het in met een 3D scanner en maak met behulp van de lasersnijder een mini-meubel dat precies bij jouw lichaam past. In het Exploring-Lab worden technieken en processen die een centrale rol spelen in de tentoonstellingen uitgelicht en omgezet in inloopworkshops op beginners en gevorderden niveau. Het Exploring-Lab is dagelijks van 13:30-16:30 uur geopend.

Educatieprogramma
In aansluiting op de tentoonstelling Sisyphus heeft Tetem – in samenwerking met Roombeek Cultuurpark Educatie (RCE) – de workshop Ordinary people voor het MBO ontwikkeld. Hoe geeft technologie onze identiteit weer? Hoe ziet de gemiddelde mens eruit? De leerlingen bezoeken de tentoonstelling, fotograferen elkaar en maken aansluitend een Photoshop collage en een presentatie over wat in hun ogen de ‘gemiddelde mens’ is. De workshop is te boeken via Roombeek Cultuurpark Educatie.

Publieksinformatie Sisyphus