Sickhouse en Tetem verkennen samen de wereld van Virtual Reality (VR) in aansluiting op de tentoonstelling Walk-in Worlds van Abner Preis. Tijdens het event VR2-D2 onderzoeken we de verschillende lagen van deze fascinerende realiteit. Van de betekenis van de term ‘virtuele realiteit’ tot de diverse toepassingen van deze technologie in de wereld van gaming, kunst, gezondheidszorg, bedrijfsleven en onderwijs. Welke technische, sociale en creatieve mogelijkheden biedt de VR technologie? Welke invloed heeft VR op onze perceptie van realiteit en onze zintuigen? Met kunstenaars, VR-specialisten en onderzoekers in digitale media wordt het publiek uitgenodigd voor een meeslepende avond met talks, presentaties en VR installaties.

Abner Preis geeft een inkijk in de totstandkoming van de tentoonstelling Walk-in Worlds en de impact van de VR en 360 graden video technologie op zijn artistieke proces. Roelof Terpstra, directeur en oprichter van The Virtual Dutchmen vertelt over innovatieve 3D visualisaties en virtual experiences waarmee ze o.a. sociale en creatieve projecten tot leven brengen. Robin Noorda presenteert The Sonotrope, een VR-muziekinstallatie en applicatie waarbij een compositie als een ruimtelijke sculptuur gecreëerd en beleefd kan worden. Sonotrope VR is een project van Robin Noorda en Alfred Marseille (Tropism Art & Science Foundation) in samenwerking met Jilt van Moorst (VRAcademy) dat onlangs in première ging tijdens Cinedans in Eye Filmmuseum in Amsterdam. Emiel Harmsen presenteert zijn onderzoeksproject OpenIMPRESS, een open telepresence-systeem dat hij heeft ontwikkeld tijdens de opleiding Human Media Interaction van Universiteit Twente. Tijdens VR2-D2 kan het publiek ook zelf VR installaties ervaren als Half Life VR van The Royal Swedish OperaBananza! van TeYosh en verschillende virtual sounds omgevingen.

Sickhouse is een interdisciplinair creatief platform gericht op het ontwikkelen en ondersteunen van experimentele, interactieve en uitdagende projecten rondom gaming-, kunst- en filmfestival The Overkill. Met bioscoop Cinema Obscura, een VR-gedeelte, workshops, events en partnerschappen met instellingen, scholen en gaming developers, onderzoekt Sickhouse de (digitale) evolutie van onze maatschappij.